I varje avsnitt av ”Datscha Talks” träffar vi en ny spännande person med koppling till fastighetsbranschen.

Gustaf Reinfeldt, Digital Specialist, Miltton Labs, berättar i detta avsnitt lite mer om digitalisering, digital kommunikation och att den förändring som just nu sker i alla branscher. Syftet är att uppmärksamma intressanta profiler i branschen, med speciellt fokus på digitalisering, hållbarhet och framtid.

Berätta kort om dig själv.

Jag heter Gustaf Reinfeldt och är 24 år. Jag är student i Lund och arbetar extra med digital kommunikation och public affairs på en PR-byrå som heter Miltton Labs. Dessutom är jag engagerad i utrikespolitik via utrikespolitiska föreningen och som internationell sekreterare för Fria Moderata Studentförbundet.

Vad gör en digital specialist mer exakt?

Som digital specialist arbetar man med att hjälpa företag att anpassa sig och förstå den nya digitala världen. Man hjälper till att kommunicera digitalt och i sociala medier. I min roll handlar det framförallt om hur man ska kommunicera digitalt kring politik, opinionsbildning och politiska budskap.

Hur arbetar ni för att ligga i framkant med digitalisering?

Vi försöker alltid hålla oss uppdaterade med de senaste nyheterna och böckerna. Vi försöker själva vara digitaliseringen. Vi testar och laborerar, skapar appar och försöker vara en del av den tekniska utvecklingen istället för att stå bredvid och titta på. Det tror jag är viktigt för det är så man lär sig. Digitaliseringen är just nu en pågående lärande process, även för oss. Vi måste själva förstå och hela tiden förekomma digitaliseringen, för att kunna hjälpa våra kunder att anpassa sig till den.

Hur får man bakåtsträvande branscher att ändra sig till ett mer digitalt arbetssätt?

Man måste försöka få alla branscher att förstå att det är framtiden. Vi är mitt i ett skifte där hela världen rör sig mot en mer digitaliserad värld, i olika takt, men ändå väldigt entydligt rakt framåt. Vi måste hjälpa till att förstå att det finns mycket att vinna på digitalisering. Genom att få branschen att förstå det, förstår man också att man behöver anpassa sig och följa strömmen för att vara relevanta imorgon.

Vad tycker du är mest spännande med Almedalen?

Jag måste ju säga politiken. Jag tycker att det mest spännande är partiledarnas tal och partiernas ekonomiska seminarium. Det är egentligen under de här bitarna som det formuleras vad de politiska partierna vill göra om de eventuellt har makten i Sverige och vad deras politiska vision är. Dessutom är det många spännande möten under Almedalen. Politik, näringslivspolitik och organisationer skapar tillsammans möten mellan branscher där man kan föra samtal om vad som är viktigt för Sverige. Det är intressant att diskutera hur man tillsammans ska nå målen. Det kan man självklart göra i Stockholm och i alla andra städer också, men Almedalen samlar människor på ett annat sätt. Det är därför ett perfekt tillfälle att mötas och ha den typen av samtal.

 

Av Olivia Lindelöf
October 16, 2017